Mistrz i Małgorzata | inne lektury | kontakt | reklama | studia
streszczenieopracowaniebohaterowieżycie i twórczość autoratest   
Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Mistrz i Małgorzata

Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa

© - artykuł chroniony prawem autorskim autor: Ewa Petniak

„Minuty płyną i ja, Mateusz Lewita, jestem na Nagiej Górze, a śmierć nie nadchodzi!”

„Słońce chyli się ku zachodowi, a śmierć nie nadchodzi!”

Rozdziały dwudziesty piąty: Jak procurator usiłował ocalić Judę z Kiriatu i dwudziesty szósty: Złożenie do grobu (cz.2) są fragmentami rękopisów mistrza, które czyta Małgorzata. Autor uczynił tu jednego z fikcyjnych bohaterów tożsamym sobie i „wplótł” jego powieść do swojej, tworząc tym samym konstrukcję „powieści w powieści”, przy czym mistrz jest tu również narratorem trzecioosobowym, a jego dzieło napisane jest kunsztownym, bogatym językiem: „Nadeszła świąteczna noc, tańczyły swój balet wieczorne cienie i zmęczonemu procuratorowi przywidziało się zapewne, że ktoś siedzi na pustym tronie. (...)”

Narrator Mistrza i Małgorzaty jest wszechwiedzący i w pewnym momencie „przemyca” do relacji z wydarzeń w Moskwie, w której w tym czasie działa świta Wolanda informacje z powieści o Poncjuszu Piłacie. Widać to dokładnie we fragmencie ilustrującym ostatnie przygody Korowiowa i Behemota w bogato zaopatrzonym sklepie dla uprzywilejowanych : „Ekspedient w czystym białym fartuchu i w granatowej czapeczce obsługiwał liliowego klienta. Ostrym nożem, bardzo podobnym do noża, który ukradł Mateusz Lewita, oddzielał jakby wężową, połyskującą srebrzystą skórę od tłustego, płaczącego, różowego mięsa łososia.” Takie kilkuwarstwowe „ułożenie” narracji czyni powieść „wielowymiarową” , a tym samym bardziej interesującą.

Specyfika narracji - utwory narracyjne – „Utwory narracyjne, poprzez wiedzę, którą przynoszą utrzymują porządek publiczny. Powieści osadzone w tradycji świata zachodniego pokazują, jak wybujałe ambicje zostają utemperowane, a pragnienia dostosowane do rzeczywistości społecznej. (...)Utwory narracyjne służą jednakże także jako narzędzie społecznej krytyki. Ukazują miałkość światowych sukcesów, zepsucie świata i niemożność wcielenia w życie najszlachetniejszych ludzkich dążeń. Ukazują nędzne położenie uciśnionych, skłaniające czytelnika, dzięki identyfikacji, do uznawania pewnych sytuacji za nie do zniesienia.” Rozpatrując kwestię narracji w utworach literackich, należy brać pod uwagę dwa stanowiska: narracji jako struktury retorycznej, dającej czytelnikowi złudzenie przenikliwości osądu oraz narracji jako narzędzia, którym dysponujemy przy nadawaniu i odczytywaniu sensów. (na podst. J. Culler, Teoria literatury. Bardzo krótkie wprowadzenie, przeł. M. Basaj, Warszawa 1998)





strona:    1    2  




Baza studiów
Kim chcesz zostać?

Szybki test:

Słowa - „Za mną, czytelniku! Któż to ci powiedział, że nie ma już na świecie prawdziwej, wiernej, wiecznej miłości? A niechże wyrwą temu kłamcy jego plugawy język!” świadczą o występowaniu narracji:
a) prywatnej
b) pierszoosobowej
c) trzecioosobowej
d) osobistej
Rozwiązanie

Autor nie relacjonuje zdarzeń z perspektywy:
a) bohaterów powieści
b) narratora pierwszoosobowego
c) narratora trzecioosobowego
d) marzeń sennych
Rozwiązanie

Wydarzenia moskiewskie najczęściej prezentuje
a) narrator
b) Woland
c) mistrz
d) Małgorzata
Rozwiązanie

Zobacz inne artykuły:

StreszczeniaOpracowanie
Mistrz i Małgorzata – streszczenie szczegółowe
Mistrz i Małgorzata – streszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji „Mistrza i Małgorzaty”
Świat przedstawiony w powieści „Mistrz i Małgorzata” – realizm i fantastyka
Główne wątki „Mistrza i Małgorzaty”
Znaczenie tytułu i motta „Mistrza i Małgorzaty”
Obraz Moskwy lat trzydziestych XX wieku – w oparciu o powieść „Mistrz i Małgorzata”
Problematyka moralno – filozoficzna w „Mistrzu i Małgorzacie”
Michaił Bułhakow – życie i twórczość
Historia miłości mistrza i Małgorzaty
Historia Poncjusza Piłata i Jeszui Ha - Nocri
Problematyka władzy w „Mistrzu i Małgorzacie”
Kompozycja i struktura „Mistrza i Małgorzaty”
Polifoniczność narracji w powieści Bułhakowa
„Mistrz i Małgorzata” jako arcydzieło literatury światowej
Język „Mistrza i Małgorzaty”
Motyw miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
Motywy literackie w powieści „Mistrz i Małgorzata”
Nawiązania w „Mistrzu i Małgorzacie”
„Mistrz i Małgorzata” jako powieść wielogatunkowa
Twórczość Michaiła Bułhakowa
Humor w „Mistrzu i Małgorzacie”
„Powieść w powieści” na przykładzie „Mistrza i Małgorzaty”
„Mistrz i Małgorzata” jako parabola
Wybrane adaptacje „Mistrza i Małgorzaty”
Plan wydarzeń „Mistrza i Małgorzaty”
Najważniejsze cytaty „Mistrza i Małgorzaty”
Bibliografia




Bohaterowie
Mistrz – charakterystyka postaci
Małgorzata – charakterystyka postaci
Piłat z Pontu – charakterystyka postaci
Wizja szatana (Woland) „Mistrza i Małgorzaty”
Jeszua Ha-Nocri charakterystyka postaci
Charakterystyka gości z zaświatów - Woland i jego świta
Charakterystyka bohaterów powieści mistrza
Charakterystyka pozostałych bohaterów „Mistrza i Małgorzaty”





Tagi:
• Michaił Bułhakow biografia • Życiorys Michaiła Bułhakowa • Streszczenie Mistrza i Małgorzaty • Fantastytka w Mistrzu i Małgorzacie • Moskwa w Mistrzu i Małgorzacie • Miłość Mistrza i Małgorzaty • Władza w Mistrzu i Małgorzacie • Charakterystyka mistrza • Charakterystyka Małgorzaty • Bohaterowie Mistrza i Małgorzaty • Religia w Mistrzu i Małgorzacie • Problematyka Mistrza i Małgorzaty • Uniwersalizm Mistrza i Małgorzaty • Ponadczasowość Mistrza i Małgorzaty • Mistrz i Małgorzata jako powieść filozoficzna